Vindö 50
Nu finns det en ny Vindö i familjen! En Vindö 50S från 1972 med skrovnummer 439 och segelnummer 52. Båten beställdes ursprungligen av Lennart Eklöv från Väröbacka och döptes till Soifa, hon seglades mestadels på västkusten fram till 1982 då föregående ägare Göran Berg köpte henne på Bohus Malmöns marina och döpte om henne till Kyoung Sook. Under Göran Bergs tid har hon seglats mycket vilket innefattar nästan ett år på Europas kanaler, företrädesvis på franska kanaler ner till Medelhavet. Under de följande ca 10 åren seglades båten i såväl Italienska som Grekiska farvatten samt ner till Malta. Efter åren i Medelhavet blev hemmahamnen hos SXKa hamn på Hundudden, Djurgården i Stockholm.
Värt notera är att Kyoung Sook ända sedan 80-talit flitigt deltagit i vår och höstsegling via Kryssarklubbens 24-timmassegling, då företrädesvis 72-timmarsarrangemanget med goda framgångar. Jag själv har haft förmånen att var med som gast under ett par år vilket varit både lärorikt och roligt, mycket tack vare en skeppare som aldrig ryggat för utmanande väderförhållanden!
När båten beställdes utrustades hon med i princip allt som gick att få i samband med beställningen. Exempel på den för tiden moderna tillbehör som Penta MD III (36hk), Broooks & Gatehouse logg och VHF, Seahfaher ekolod, GH-värmare med radiatorer, isolerat akterstag, spinnakerutrustning, elektriskt vattenpump mm.
Under Göran Bergs tid som ägare gjordes otaliga uppgraderingar och förbättringar som nu i dag resulterat i att båtens funktion och värde är i topp!
Värt noter att grundpriset för en Vindö 50 1972 var 124 356Kr vilket i dag enligt SCB prisomräkning motsvarar ca 1100 000Kr. Ska då jämföras med att köpa en ny Hallberg Rassy 340 (minsta modellen) kostar segelklar i basutförande ca 2 300 000Kr.
Lite "hårdkokt" fakta kring Vindö 50: https://www.yachtdatabase.com/sv/review.jsp?id=Vindö+50 Den goda stabilitetet och förmågan att räta upp sig fick föregående ägare känna på i samband med en fallvind utanför Greklands kust. Några minuter av ouppmärksamhet innebar att segel och mast hamnade i havet. Allt gick bra, ingen kom till skada om än att det var en omskakande upplevelse att minnas en lång tid framöver.